Oncologie fysiotherapie

Binnen Multi Fysio bieden wij ruime aandacht voor fysiotherapeutische oncologische zorg. Om de patiënt met kanker goed te kunnen begeleiden is het belangrijk kennis te hebben van de ziekte en de (gevolgen) van medische behandelingen. Fysiotherapie bij oncologiepatiënten richt zich in alle fase van kanker met name op de bewegingsproblemen.

Wanneer kies je voor oncologietherapie?

De oncologiefysiotherapeuten hebben kennis van de ziekte kanker, de medische behandelingen en mogelijke gevolgen van deze behandelingen. Multi Fysio kan hierdoor de patiënt beter informeren en begeleiden. Oncologiefysiotherapie richt zich op bewegingsproblemen als gevolg van kanker of van de medische behandeling tegen kanker. Problemen die onder andere kunnen optreden zijn:

• stug littekenweefsel
  • huidveranderingen
  • conditieverlies
  • lymfoedeem (vochtophoping)
  • verminderde beweeglijkheid van de gewrichten
  • verminderde spierkracht
  • vermoeidheid
  • spanningsklachten
  • pijn

De oncologiefysiotherapeut kan u in alle fasen van de ziekte begeleiden, namelijk in de:

• De curatieve fase, tijdens de behandelingen tegen kanker
  • De herstelfase, als de patiënt moet herstellen van de (soms ingrijpende) behandelingen
  • De chronische fase, als de ziekte niet genezen maar wel onder controle is
  • De palliatieve fase, als genezing niet meer mogelijk is
  • De terminale fase

Behandelmethode

Er zijn veel verschillende behandelingen mogelijk bij oncologiefysiotherapie. Voor iedere klacht hebben wij een aangepaste behandeling. Naast deze behandelingen bieden wij oncologische revalidatie aan in Multi Fysio Nieuw Duivenvoorde.

Fysieke training is belangrijk voor herstel, bij of na kanker. Allereerst is er een intakegesprek waarbij er een fysiotherapeutisch onderzoek plaatsvindt en u uw persoonlijke wensen kenbaar kunt maken. Vervolgens testen we uw conditie en kracht in onze oefenruimte in Nieuw Duivenvoorde. U kunt hier onder deskundige begeleiding werken aan het behoud van de herwonnen beweeglijkheid van uw gewrichten, coördinatie, kracht, conditie en aan het bestrijden van vermoeidheid. Dit geldt voor alle vormen van kanker. Een tijdstip wordt in overleg met u bepaald.

Wij zijn aangesloten bij “Onconet” (fit ondanks kanker) en “Beweeg je fit” (voor vrouwen met borstkanker)

Door de kennis binnen Multi Fysio kunnen wij onze collegae coachen en adviseren. Hierdoor zijn de fysiotherapeuten van Multi Fysio op de hoogte van de (on)mogelijkheden van de fysiotherapeutische behandeling bij mensen met kanker.

Kortom, bij Multi Fysio staat een heel team voor u klaar, om u op fysiotherapeutisch gebied bij te staan en te begeleiden in deze moeilijke strijd.